Erilaisuus on valttia hyvinvointialalla

BUSINESS AS USUAL: HYVINVOINTIALA, MIKAEL FREDMAN/PROMEDI

Pitkän linjan yrittäjä Mikael Fredman on omien sanojensa mukaan ”perus vaasalainen”. Toisin sanoen uudet ideat ja niiden toteuttaminen eivät pelota. Tällä hetkellä Mikael keskittää kaiken energiansa Promediin, joka vaalii Suomen pitkäikäisimmän kansan työterveyttä. Miten paikallinen toimija voi haastaa suuret ketjut? Pyysimme Mikaelia paljastamaan menestysreseptinsä.

KASVA JA KEHITY

”Aluksi tarjosimme työterveyspalveluita vain Promedin omistajien yritysten työntekijöille. Pari vuotta sitten hallituksessa kysyttiin, onko vatsa täynnä. Tajusimme, että voimme hyvin laajentaa myös muihin kaupunkeihin. Yksi juttu johtaa aina toiseen. Lisäksi pitää jatkuvasti miettiä, miten voimme olla vielä parempia. Fysioterapian lisäksi teemme pian uuden aluevaltauksen päiväkirurgian puolella. Leikkaussalin ja heräämön ansiosta voimme palvella tulevaisuudessa sekä yksityis- että yritysasiakkaita.”

USKALLA OLLA ERILAINEN

”Promedi toimii vanhassa meijerirakennuksessa. Lähdimme rohkeasti remonttiurakkaan, jota muut hieman kauhistelivat. Me Promedin perustajat haluamme olla jonkinlaisia idealisteja – itsenäisiä ja 100 % paikallisia. Vaikka emme kuulu mihinkään ketjuun, olemme suuri ja merkittävä työllistäjä. Lisäksi lääkäritilanteemme on tällä hetkellä seudun paras. Jotta saisimme myös nuoret lääkärit jäämään kotiseudulleen, olemme aloittaneet ainutlaatuisen yhteistyön Helsingin yliopiston kanssa. Sen ansiosta lääkäri voi suorittaa työlääketieteen erikoisopinnot työn ohessa. Se erottaa meidät kilpailijoista.”

PANOSTA PAIKALLISUUTEEN

”Rannikkopohjanmaan yrittäjien puheenjohtajana sanon aina, että paikallisten tulisi kannattaa yrittäjyyttä. Minusta on tärkeää, että eurot jäävät seudulle, eivätkä lähde pörssiyhtiöiden mukana ulkomaille. Paikallisuutta pitäisi vaalia. Toivon, että yritykset ostavat paikallisia palveluita ja luottavat laatuun, vaikka suuret ketjut työntyvät oikealta ja vasemmalta. Pitää vain muistaa, että meillä on täysin samat mahdollisuudet koordinoida työterveyshuoltoa, kuin ketjuilla – ehkä jopa paremmat. Asiakkaiden hyvinvointi puhuu puolestaan.”