Täällä kauppojen valikoimat poikkeavat muusta Suomesta

BUSINESS AS USUAL: KAUPAN ALA, KARI AUKIA/AUKIA

Aukian perheyritys perustettiin 1956. Vaasan myymälä avattiin 1960-luvulla ja on 15 vuoden aikana tuplannut toimintansa. Mutta minkälaiset kasvunäkymät erikoisliikkeillä yleisesti ottaen on? Kannattaako Vaasassa yrittää? Pyysimme Kari Aukiaa, kolmannen polven yrittäjä vuodesta 1999, kertomaan, minkälaisia vaasalaiset kuluttajat oikeasti ovat.

WWW vs. IRL

”Vahvan nettikaupan ja ihmisten lisääntyneen matkustuksen ansiosta kilpailu ei ole enää niinkään paikallista. Siksi pelkkään paikalliseen kuluttajaan satsaavat yritykset ovat hieman hankalassa tilanteessa, kun ajatellaan kasvua. Mielestäni tulisi satsata nettikauppaan ja vahvaan konseptiin, joka houkuttelee myös turisteja. Jatkuva kehitys on tällä alalla tärkeää.”

VAASALAISET KULUTTAJAT

”Vaasa on poikkeuksellinen kaupunki Suomen mittakaavassa. Vaikka kaupunki ei ole suuri, ihmiset ovat suhteellisen avaramielisiä. Monet ovat asuneet ulkomailla ja nähneet muutakin kuin kotiseutua. Samalla vaatimustaso yrityksiä kohtaan on korkea, joka on mielestäni pelkästään hyvä asia. Vaasalaiset seuraavat myös muuta Suomea enemmän, mitä Ruotsissa tapahtuu ja suosivat Ruotsissa suosittuja merkkejä. Tästä vähittäiskauppa hyötyy mm. siinä, että ulkopaikkakuntalaiset kiinnittävät positiivista huomiota muusta Suomesta poikkeaviin valikoimiin ja painotuksiin.”

TAPAHTUMAT

”Suosittelen hyödyntämään tapahtumia ja verkostoja, jotka markkinoivat erikoisliikkeitä suurempina kokonaisuuksina. Shopping Vaasa kokoaa esimerkiksi hyvin yhteen Vaasan tarjonnan turisteille ja satunnaisille työmatkalaisille. Rewell Storm aktivoi puolestaan Vaasan vaikutusalueen kuluttajat.”